خراب شدن پمپ بنزین خودرو، ممکن است باعث شود وسط جاده بمانید. اگر تا به حال به خرید لوازم یدکی رفته باشید، احتمالا می‌دانید این کار می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. ما مطلبی را در خصوص پمپ بنزین خودرو آماده کرده‌ایم که در آن اطلاعاتی اولیه درباره‌ی این قطعه‌ی خودرو آورده شده است و می‌توانید بار بعد که به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، از این اطلاعات به‌عنوان رهنمود‌هایی در خصوص خرید پمپ بنزین خودرو استفاده کنید. 


پمپ بنزین خودرو چیست

پمپ بنزین، بنزین را از باک به سمت موتور پمپاژ می‌کند. پمپ بنزین قسمتی از سیستم پمپاژ بنزین است که شامل واحد فرستنده و فیلتر بنزین نیز می‌شود. 


انواع پمپ بنزین خودرو

  • پمپ بنزین مکانیکی: از پمپ بنزین مکانیکی در خودروهایی که کاربوراتور دارند استفاده می‌شود. این نوع پمپ بنزین بیشتر در خودروهای قدیمی یافت می‌شود. 
  • پمپ بنزین برقی: در اکثر خودروهای امروزی از این نوع پمپ بنزین استفاده می‌شود. پمپ بنزین برقی دقیقا زیر باک نصب می‌شود و با انژکتور بنزین خودرو کار می‌کند. در مقایسه با پمپ بنزین مکانیکی، پمپ بنزین برقی بنزین را با فشار بیشتری پمپاژ می‌کند. 

پمپ بنزین خودرو با استفاده از بنزین خنک و چرب می‌شود که این طول عمرش را زیاد می‌کند.

چرا پمپ بنزین خودرو خراب می‌شود

  • قطع شدن جریان یا کمبود ولتاژ: مسلم است که پمپ بنزین برقی، بدون جریان برق کار نمی‌کند. پس اگر برق به هر دلیلی به پمپ نرسد، از کار می‌افتد. بهتر است در چنین شرایطی سیم و کابل پمپ بنزین را بررسی کنید.
  • کثیف شدن: آشغال در باک بنزین جمع می‌شود و به گرفتگی فیلتر بنزین، زودتر فرسوده شدن آن یا باز ماندن شیر پمپ بنزین منجر می‌شود. اگر فیلتر بنزین بگیرد، پمپ با فشار کمتری آن را پمپاژ می‌کند و خودرو خوب استارت نمی‌خورد. باک بنزین را تمیز نگه دارید تا از جمع شدن آشغال در آن جلوگیری کنید.
  • زنگ زدگی: ساییدگی و فرسایش داخل باک به زنگ زدگی منجر می‌شود و فیلتر بنزین را مسدود می‌کند. اگر در هوای خنک و مرطوب باک بنزین تقریبا خالی باشد، چگالش رخ می‌دهد و زنگ زدگی شکل می‌گیرد. باک بنزین را پر نگه دارید تا از تشکیل زنگ زدگی در آن جلوگیری کنید.
  • فرسودگی طبیعی: پمپ بنزین خودرو با استفاده از بنزین خنک و چرب می‌شود که این طول عمرش را زیاد می‌کند. رانندگی کردن با باک تقریبا خالی باعث می‌شود پمپ بنزین خنک و چرب نشود و آسیب ببیند.


منبع : Buyautoparts